W tym artykule chcę kontynuować temat treningu uważności, możesz się zdziwić dlaczego znowu. Po pierwsze dlatego że nie wykorzystałam w pełni tego tematu, nie przedstawiłam Ci wszystkich, no trudno tutaj mówić o wszystkich sposobach ale tych mi znanych sposobach na trening uważności, a drugi powód który myślę jest jeszcze ważniejszy to ten że sama jakiś czas temu uświadomiłam sobie jak ten trening uważności jest ważny, jak poprawia koncentracje, jak pozwala skupić się na tych chwilach szczęścia bo myślę zgodzisz się ze mną że żeby dostrzec szczęście te małe chwile szczęścia trzeba być bardzo skoncentrowanym, trzeba być bardzo uważnym żeby je dostrzec. Potrafią one bardzo szybko zniknąć a dzięki Twojej uwadze, uważności możesz to zauważyć, a jeśli będziesz ćwiczył swoją uważność to nie przegapisz tego co dla Ciebie ważne i co pozwoli Ci zbudować Twoje szczęście. Dlatego dzisiaj powraca ten temat.

 

Skupiaj się na małych rzeczach

Może zacznę troszeczkę nietypowo, zastanów się nad tym jak małe dzieci potrafią być odważne jeżeli mają jakąś zabawkę jakiś przedmiot potrafią bardzo długo się w niego wpatrywać analizować każdą rzecz, każdy dźwięk wszystkimi swoimi zmysłami oglądają, potrząsają, sprawdzają jaki wydaje dźwięk, jak smakuje wszystko to jest ważne odnośnie tego przedmiotu natomiast to co dzieje się dookoła przestaje się liczyć. Natomiast Ty jako dorosły, ja również choć nad tym pracuje nie potrafisz się nad tym dłużej nad czyś skupić, nie potrafisz tak dokładnie czegoś analizować, różne bodźce do Ciebie docierają, rozpraszają Twoją uwagę a mógłbyś przecież skoncentrować się dłużej na jednej rzeczy, przeanalizować ją dokładnie, dostrzec różne jej aspekty, zbadać ją wszystkimi zmysłami, no wiadomo nie każdy przedmiot można sprawdzić wszystkimi zmysłami ale skupiać się ćwiczyć tę koncentracje i małe dziecko to potrafi, my jako dorośli tracimy tę umiejętność i musimy na nowo się tego nauczyć , musimy ćwiczyć uważność, ćwiczyć koncentracje i zwłaszcza w tym świecie zaczynamy rozumieć jak to jest ważne, jak potrzebny jest ten trening uważności i trochę zazdroszczę dzieciom tej umiejętności uważności, przypominam sobie jak niedawno moje dzieci skupiały się na analizie każdej zabawki, każdego przedmiotu interesował je każdy najmniejszy dźwięk, nasłuchiwały pytały się co to?A dorosły niekiedy przechodził obojętnie, nie analizuje co do niego dociera, a myślę że to jest bardzo ważna umiejętność bo tak jak mówiłam na początku jak będziesz skoncentrowany, uważny to łatwiej będzie Ci dostrzec szczęście, te chwile radości które składane cegiełka po cegiełce zbudują Twoje szczęśliwe życie.

Jako dorośli chcemy szybciej, więcej, więcej doświadczać, więcej mieć i z jednej strony jest to na pewno dobre bo mamy szeroką game doświadczeń, więcej rzeczy ale ile z tych rzeczy które posiadamy albo doświadczeń które są nasze tak naprawdę przeżyliśmy? Tak naprawdę możemy stwierdzić że one są ważne i cieszymy się z tego że on miały miejsce? Czy nie jest tylko tak że je gromadzimy, zbieramy żeby mieć ich więcej? Bo jeśli teraz byś się zastanowił, zadała bym Ci pytanie które z nich jest tak naprawdę najważniejsze? Albo inaczej co w danym momencie przypominasz sobie jako najlepszą rzecz która wydarzyła się w Twoim życiu, którą z tych rzeczy tak naprawdę przeżyłeś doświadczyłeś wszystkimi zmysłami, czy byłeś tu i teraz? I jeżeli masz taką sytuacje, doświadczenie to być może przypominasz sobie dokładnie tę sytuację widzisz kolory, czujesz może jakiś zapach, dociera do Ciebie jakaś muzyka może czujesz ciepło na swoim ciele zaczynasz przypominać sobie tę sytuacje wszystkimi zmysłami tak jakbyś był znowu w tej sytuacji i jeżeli tak się dzieje to masz poświadczenie że wtedy, w danej sytuacji byłeś tu i teraz i sam widzisz jeżeli w danej sytuacji, w danym zdarzeniu, danym doświadczeniu jesteś tu i teraz to po jakiś czasie jesteś w stanie bardzo dokładnie przypomnieć sobie to zdarzenie, na nowo pojawiają się w Tobie te emocje i myślę że to jest bardzo wartościowe i to że otworzyłeś się wtedy na daną sytuacje, na dane doświadczenie pozwoliło Ci że zapadło ono bardzo głęboko w pamięć. Twoje ciało zapamiętało tę sytuacje i naprawdę myślę że są nieliczne sytuacje w moim życiu, w Twoim życiu których doświadczamy tu i teraz i te sytuacje doświadczone tu i teraz pozwalają być zapamiętane. Jednym ze sposobów na trening uważności który ma też poprawić Twoją koncentracje na to żebyś był tu i teraz, na to żebyś czerpał jak najwięcej z danego doświadczenia jest właśnie medytacja.

Już w poprzednim artykule mówiłam Ci o medytacji ja sama od jakiegoś czasu medytuje i widzę bardzo pozytywne efekty w moim życiu jest mi łatwiej się skoncentrować, szybciej wykonać dane zadanie i mam wrażenie że mam więcej pomysłów i na ten moment widzę same pozytywne aspekty tej medytacji i tej techniki. Też w sytuacji z moimi  domownikami widzę że ja jestem spokojniejsza, w sytuacjach z innymi ludźmi, w sytuacjach konfliktowych też mniej emocjonalnie do tego podchodzę. Jestem w stanie przeanalizować co w danym momencie będzie dla mnie lepsze czy spokojnie podejść do sytuacji, jestem w stanie uświadomić że lepiej podejść na spokojnie do danej sytuacji, więc zachęcam Cie do wejścia w ten świat medytacji, do skupienia się na swoim oddechu, na tej praktyce i tak jak mówiłam Ci ostatnio medytacja nie jest łatwa i ja do tej pory łapie się na tym że napływają do mnie w trakcie medytacji myśli ale nie poddawaj się bo myślę że efekty które niesie za sobą ta medytacja są dużo, dużo wartościowsze jeżeli będziesz w tym, ale wiadomo medytacja może nie do końca jest tym co chciałbyś wykonywać, jakie działanie chciałbyś podjąć. Są też inne sposoby na wyćwiczenie tej koncentracji, dla mnie medytacja jest najlepszym sposobem poprawy koncentracji, uspokojenia się bo może nie powiedziałam wcześniej że medytacja jak i inne sposoby mają też spowodować obniżenie poziomu stresu, mają Cie uspokoić. Myślę że w sytuacji służbowej jest bardzo istotne, już nie mówię o tych sytuacjach domowych w których wspomniałam przed chwilą, ale w sytuacjach służbowych też jest to bardzo, bardzo istotne i dzięki temu będziesz inaczej reagował na sytuacje stresowe, będziesz spokojniej reagował i być może w kolejnej sytuacji nerwowej zmierzającej do kłótni to Ty zachowasz spokój, Ty nie dasz się sprowokować i nie dojdzie do konfliktu ale są też inne sposoby do których masz tak naprawdę nieograniczony dostęp żeby ćwiczyć swoją koncentracje, swoją uważność i do treningu uważności możesz wykorzystywać tak naprawdę, albo powinieneś wykorzystywać wszystkie swoje zmysły nawet będąc w pracy.

Koncentruj się na codziennych czynnościach

Zakładam że pijesz kawę podejdź do tego w ten sposób że nie wypijasz jej w sposób szybki bez skupienia się na jej smaku, chociaż raz, chociaż raz dziennie skup się na tym, sprawdź jaki ma zapach, jaką temperaturę, jeżeli weźmiesz łyk kawy do ust to skup się na tym jaki ma smak, temperaturę i jak przełkniesz jak ciepło z tej kawy rozchodzi się po twoim ciele, to już będzie taki mały trening uważności, to nie będzie szybki łyk kawy który potem ma dodać Ci energii ale ten Twój codzienny rytuał picia kawy wykorzystaj też żeby poćwiczyć swoją uważność.

Możesz też skupić się na tym co jesz śniadanie, obiad, lunch skup się na tym co spożywasz przeżuwaj wolno ten pokarm, odczuwaj różne struktury, różne smaki, temperatury czy coś jest ostre, słone, słodkie skup się na tym pozwól, niech wszystkie kubki smakowe to odczują i tutaj też będziesz ćwiczył swoją uważność przy czynności którą wykonujesz codziennie. Nie będziesz musiał poświęcać na to dodatkowego czasu bo codziennie pijesz herbatę albo kawę, z herbatą możesz zrobić dokładnie to samo, codziennie spożywasz posiłki też możesz to wykorzystać do ćwiczenia swojej uważności nie musi być jak z medytacją że wyznaczysz sobie te 5,10 minut na te praktykę choć 5,10 minut no to tyle ile potrafimy wykorzystywać czasu na media społecznościowe myślę że jest bardzo nie dużą inwestycją czasu więc tutaj też się nad tym zastanów ale właśnie przy takich czynnościach które wykonujesz codziennie mycie zębów, picie kawy, jedzenie, spacer skup się na tym zanurz się w tej czynności. Jeśli jesteś na spacerze poczuj jak wiatr ciepły czy chłodny owiewa Twoją twarz, być może pada deszcz, poczuj zapach deszczu. Skupiaj się na takich małych drobnych rzeczach tak jak skupiasz się na małych chwilach szczęścia tak ćwicząc swoja uważność skupiaj się na takich szczegółach które dostrzegają Twoje zmysły. Twoje zmysły nieustannie wszystko dostrzegają, Twój umysł tak do nich przyzwyczajony nie od razu daje Ci sygnały jeżeli one są bardziej nasilone to daje Ci znać jeżeli coś Cie zaboli, połaskocze, oparzy daje Ci znać ale jeżeli to jest smak szybko wypijanej kawy albo szybko połykany kęs śniadania to on tak traktuje to w naturalny sposób że nie daje Ci o tym znać, więc ćwiczyć swoją uważność skupiaj się na takich rzeczach i zauważ że uważność jest potrzebna w różnych obszarach Twojego życia i aby jakoś podnosić jakość życia w tych obszarach to trzeba nad nią pracować, uważność nie przyjdzie sama z siebie. Pewnie jesteś uważny w tych obszarach które są dla Ciebie fascynujące, które są Twoją pasja jeżeli lubisz malować to tak naprawdę malując nie myślisz co jest tak naprawdę dookoła Ciebie skupiasz się na tej danej czynności, jeśli lubisz składać modele to zakładam że też skupiasz się żeby dokładnie dopasować malutką część do drugiej i wtedy trudno jest myśleć Ci co było w pracy, na temat jakiejś kłótni być może w tych swoich pasjach już ćwiczysz swoją uważność i to jest świetne bo już masz ten punkt wyjścia, ale może warto rozszerzyć też ten wachlarz tych czynności które będą rozwijać Twoją uważność. Skupiaj się na swoim dniu, na tym jak spędzasz swój dzień, nie pędź tak do przodu że siódma, byle do dwunastej, byle do końca pracy, byle do wieczora gdzie pójdę spać. Skupiaj się na rozmowach jeżeli z kimś rozmawiasz to skup się na tej komunikacji, postaraj się zrozumieć co ta druga strona chce przekazać ale Ty też postaraj się we właściwy sposób przekazać tę informacje, przekazać emocje, przekazać to co dla Ciebie jest ważne bądź uważny też w dążeniu do swoich celów bo być może w drodze do realizacji swojego celu będziesz miał sygnały które będą mówiły że ten cel nie jest dal Ciebie albo będą mówiły o tym że powinieneś coś zmienić albo będą Ci mówiły że tylko jeszcze trochę przyśpieszysz i już będziesz miał ten cel ale do tego też potrzebny jest trening uważności żeby dostrzegać te sygnały. O szczęściu Ci już mówiłam ale powtórzę to jeszcze raz bo myślę że to jest bardzo ważne jakby być szczęśliwym w swoim życiu trzeba najpierw skupiać się na tych małych chwilach szczęścia ale żeby móc je dostrzec to trzeba być skoncentrowanym, trzeba być uważnym. Podobnie tak jest w uczuciach, miłości, jeżeli jesteś skoncentrowany na tym to więcej dajesz z siebie i więcej jesteś w stanie przyjąć. Mam nadzieje że będziesz próbował, próbowała ćwiczyć tę uważność w każdej najmniejszej codziennej czynności która na ten moment jest dla Ciebie taką oczywistą czynnością ale wykonywaną bardzo szybko, zbyt szybko ale jeśli skupisz się na niej będziesz w nich tu i teraz to nie musisz od razu medytować taki trening uważności w tych czynnościach będzie poprawiał Twoją koncentracje, będzie powodował że lepiej będziesz sobie radził ze stresem, będziesz lepiej się komunikował, myślę że po prostu będziesz szczęśliwszy i tego Ci życzę.  Cześć.

Kategorie: Blog

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram