W tym artykule chce porozmawiać z Tobą na temat nawyków. Kiedyś usłyszałam bardzo ciekawe zdanie a brzmi ono następująco: „Żeby zmieniać nawyk potrzebujesz być świadom swojej energii temu towarzyszącej”, w jednym z poprzednich artykułów opowiadałam na temat emocji, na temat energii mówiłam o tym że Twoja energia i emocje są bardzo ważne w tym działaniu, że kiedy Twój mózg mówi Ci poddaj się, nie dasz rady to dopiero jest początek, jesteś na początku swojej wytrzymałości więc warto przeczekać ten moment i iść dalej. Emocje tak samo są ważne, ważne jest to co odczuwasz do swojego celu, jakie emocje Ci towarzyszą kiedy myślisz o swoim celu. Czyli emocje i energia są bardzo ważne realizacji celu ale dochodzą do tego jeszcze nawyki, każdy tak naprawdę ma nawyki, często nawet nie jest świadomy tego że są nawyki i pewne nawyki są automatyczne, są wrodzone tak jak oddychanie ale też jest wiele jeśli nie znaczna część tych nawyków które są nawykami nabytymi i część z tych nawyków jest negatywnych hamuje Cię w działaniu przeszkadza Ci.

Wyrób w sobie pozytywny nawyk

Warto więc wykształcać takie nawyki i te negatywnie przekształcać w takie nawyki pozytywne aby one były wspierające bo nawyki zawsze będą, mózg tak funkcjonuje że potrzebuje nawyków, mózg wręcz lubi nawyki bo są one automatyczne omijają one świadomość, mózg może skupić się na innych czynnościach a mózg traci wtedy znacznie mniej energii, tą energie może przeznaczyć na zupełnie innego a nawyki pozwalają mu oszczędzić energie mówi o tym Kahneman w „pułapkach myślenia”, mózg dba o Twoją energie a może bardziej dba o swoją energie bo własnie przy 30% Twoich możliwości krzyczy już odpuść, już dość wystarczy, odpoczywaj, zachowaj tę energie i prawdę mówiąc mózg nie potrafi oddzielić tych dobrych nawyków od złych. Reaguje na coś nowego, coś co jest mu nie znane, nie wie co jeszcze do końca z tym zrobić więc zanim stanie się tym nawykiem on woli powiedzieć Ci stop, nie rób tego ale właśnie żeby wykazywać w sobie pozytywny nawyk i pozbyć się tego negatywnego nawyku to trzeba trochę stanąć mu na przekór. Jak to się ma do realizacji celu? Bo jeżeli masz jakiś cel który chcesz osiągnąć to dobrze byłoby mieć takie nawyki które będą Cię wspierać w jego realizacji a które nie będą Ci przynajmniej przeszkadzać bo najgorzej, najgorsze co może być to takie nawyki które będą Cie hamować w realizacji celu, będą Cie opóźniać w realizacji celu. Więc dobrze byłoby żeby te nawyki stały się pozytywnymi działy na Twoją korzyść i po co w ogóle robić? Po to żeby wyrobić w sobie konkretne nawyki, potrzebne Ci nawyki by pomóc Ci utrzymać właściwy kierunek, nawet wtedy gdy już będziesz zmęczony, zniechęcony, będziesz chciał odpuścić to te nawyki pozwolą Ci dalej działać.

Tak jak powiedziałam wcześniej mózg nie skupia się już na tych nawykach działasz z automatu, więc jeśli to jest dobry nawyk to mimo zmęczenia, mimo chęci odpuszczenia sobie działasz bo o to chodzi w realizacji celu żeby krok po kroku go realizować. Zastanów się teraz, jeśli pojawia Ci się jakiś nowy, super pomysł to przeważnie to wygląda tak że masz przypływ szczęścia, przypływ pozytywnych emocji, że super świetny pomysł, uda się i zanim do mózgu dotrze ta informacja że Ty chcesz zrobić z nim coś nowego, coś co jeszcze nie do końca jest mu znane, nie wie czy to będzie dla niego dobre czy złe, nie wie ile to wysiłku będzie go kosztować to na początku jest ta euforia związana z nowym pomysłem, z nowym celem, marzeniem ale chwile później dociera do Ciebie sygnał że Ty chcesz go zmusić do działania, chcesz go zmusić do wydatkowania energii, do przekroczenia tych 30%, że będzie musiał próbować nowych rzeczy, będzie musiał się wykazać, sprawdzić a on jest jednak przyzwyczajony że działa na tych 30%  i oszczędza energie. A mózg mimo tego że ma mnóstwo możliwości, mnóstwo połączeń nerwowych, szereg nieograniczonych możliwości to tak naprawdę jest trochę leniwy i teraz tak jeżeli Ty realizujesz swój cel to zastanów się co takiego Ci się nie udaje albo wyprzedzając zdarzenie zastanów co się może nie udać, nie pójść po Twojej myśli i z jakiego powodu i być może odpowiedz będzie dotyczyć jakieś umiejętności którą musisz zdobyć, być może będziesz musiał nawiązać jakąś współprace lub pozyskać jakichś partnerów biznesowych, warto na tym etapie się zastanowić i mieć taką świadomość że jakieś takie nawyki będą Ci potrzebne w realizacji danego celu i teraz tylko od Ciebie zależy czy to będą nawyki pozytywne czy negatywne, pozytywne które będą Cie przybliżać do realizacji celu czy negatywne które będą Cie hamować lub nawet uniemożliwią Ci realizacje danego celu. I właściwie jeżeli realizacja celów wymaga znalezienia partnera biznesowego może pozyskanie jakiś nowych umiejętności, to są jeszcze rzeczy które tak naprawdę są poza Tobą w takim sensie że nie wynikają one bezpośrednio z Twoich umiejętności, nie tkwi to bezpośrednio w Tobie. Możesz pozyskać prowadząc rozmowy i znaleźć partnerów biznesowych ale są pewne rzeczy, pewne aspekty które bezpośrednio z Ciebie będą wypływać, zależą bezpośrednio od Ciebie i od Ciebie zależy powodzenie lub niepowodzenie w realizacji danego celu. I własnie tutaj mówię o nawykach i mogą to być nawyki ograniczające które odsuwają Cie od realizacji celu albo nawyki które będą Cie kierować na obrany cel.

Media jako przeszkadzacze

Jednym z takich nawyków które mogą Cie odsuwać od danego celu jest nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych i oczywiście nie mówię tutaj o wykorzystywaniu mediów społecznościowych do pracy bo to jest oczywista rzecz i jest to potrzebne ale pytanie czy wchodząc na facebooka czy instagrama  lub inne media społecznościowe czy skupiasz się  wyłącznie na zadaniach związanych z pracą, czy nałogowo sprawdzasz co się wydarzyło u znajomych i za chwile całkowicie zapominasz po co wchodziłeś na facebooka, mija godzina a Ty scrollujesz i jesteś w zupełnie innym miejscu, daleko od tego właściwego, nawykowo skupiłeś się na zupełnie innych działaniach które oddalają Cie od realizacji celu. Może też jest tak że na spotkaniu na którym powinieneś być obecny w 100% dawać z siebie 100% aktywności, zaangażowania to nałogowo sięgasz po telefon i znowu odpływasz myślami od tego co jest przekazywane a być może tam jest przekazywana wiedza która w jakimś stopniu przybliży Cie do realizacji celu a Ty przez swój nawyk zaglądania do mediów społecznościowych odsuwasz się od tego czyli tutaj masz do czynienia z nawykiem negatywnym bo wchodząc na takie spotkanie mógłbyś nawykowo wyłączyć telefon, wyciszyć i wtedy masz ten nawyk pozytywny bo jesteś wtedy nastawiony na pozytywne słuchanie, na pobieranie wiedzy, na pobieranie wszystkiego co może przybliżyć Cie na realizację celu. Więc zastanów się jak jest w Twoim przypadku i być może warto wyłączyć ten telefon, wyrobić sobie nowy nawyk, sprawdzając co innego dzieje się u innych tak naprawdę Ty tracisz szanse na to żeby coś dobrego zadziało się u Ciebie odsuwasz bo ten nawyk był u Ciebie silniejszy i podobnie jest z odpowiadaniem na wszystkie maile mówi o tym Cala Newport w „praca głęboka” i mówi o tym że wcale nie jest dobre odpowiadać na wszystkie maile jest to w jakiś sposób nawyk ograniczający powoduje że bardzo dużo czasu poświęcasz na odpowiadanie na maile, nie analizujesz czy to wymaga na pewno Twojej odpowiedzi czy nie. Zastanów się ile razy dziennie dostajesz maila który wymaga od Ciebie wysiłku przeanalizowania czego chodziło nadawcy czy chce się z Tobą spotkać, w jakim celu chce się z Tobą spotkać, jakie Ty będziesz miał z tego korzyści i kiedy chce się z Tobą spotkać. Jak często dostajesz takie maile w których Ty w odpowiedzi zwrotnej musisz o to wszystko dopytać. Być może warto przetestować i nie odpowiedzieć na takiego maila, jeżeli tamtej osobie naprawdę zależy na kontakcie z Tobą, chce od Ciebie uzyskać jakieś informacje albo podzielić się jakimiś informacjami to sprecyzuje ten kontakt zrobi to lepiej ale w drugą stronie też to działa, zastanów się jak Ty kierujesz informacje do swoich klientów, do swoich znajomych, do swoich odbiorów. Czy jednoznacznie informujesz co masz na myśli, czy Twój komunikat zakłada jedno znaczą odpowiedz, wskazuje Twoją intencje po co z kimś się kontaktujesz, czy pisząc tego maila tracisz tak na prawdę swój czas a tym samym czas innych? Czyli to też jest taki nawyk nie korzystny, zwłaszcza w kontaktach biznesowych, mógłbyś precyzować, jasno określać swoje myśli i być może będzie tak że szybciej nawiążesz kontakty, szybciej uzyskasz jakieś informacje, szybciej pozyskasz partnerów biznesowych zastanów się nad tym jak to właśnie jest u Ciebie.

Jak zmienić nawyk?

Jeśli chodzi o nawyki to one funkcjonują w tak zwanej pętli bo masz wyzwalacz, jakiś konkretny wyzwalacz coś co powoduje jakieś konkretne zachowanie, coś co powoduje dane zachowanie potem masz ten nawyk zachowanie ale na końcu tego wszystkiego stoi nagroda, coś co powoduje że to wszystko wykonałeś, że zadział się ten bo coś było na pewno wyzwalaczem ale potem kolejne kroki były już nawykowe aby dojść, otrzymać tę nagrodę. I co teraz można zrobić żeby to wszystko zmienić bo na pewno wyzwalacz będzie czyli dostajesz powiedzmy te maile, mnóstwo maili i nałogowo chciałbyś poświęcić im mnóstwo czasu, mnóstwo uwagi być perfekcyjny i otrzymać za to nagrodę właśnie być może dla Ciebie będzie to nagrodą określenie Ciebie dokładnego perfekcjonisty który zawsze udziela odpowiedzi i to jest dla Ciebie ta nagroda tylko tak naprawdę poza tym utytułowaniem Cie jaką Ty masz korzyść napracowałeś się i nie zawsze są to skuteczne odpowiedzi, nie zawsze uzyskujesz po tych mailach to co byś chciał poza tytułem że jesteś perfekcjonistą. Więc wyzwalaczem jest dalej otrzymywanie dużej ilości mali ale teraz zmień ten nawyk. Nawykowo wyodrębniaj tylko te najbardziej istotne, te z których wynika komu o co chodzi, te maile w których Ty będziesz miał korzyść i wtedy nagrodą będzie być może określanie Ciebie jako skuteczny, już nie perfekcjonistą ale skuteczny być może warto zmienić ten nawyk.

Nawyki systematycznego działania

 

Jak powiedziałam na  początku nawyki bardzo dużą role odgrywają w realizacji Twoich celów i nawet jeżeli masz wyznaczony jakiś cel i super cieszysz się naprawdę duża rzecz wiedzieć czego się chce ale tak naprawdę największą, najcięższa praca dopiero przed Tobą bo teraz dopiero powinny towarzyszyć Ci nawyki które będą Cie wspierać w realizacji celu i najlepiej gdybyś te nawyki już miał ale niestety często jest tak że tych nawyków nie ma dopiero trzeba je wypracować albo wprowadzić nowe nawyki i jednym z takich nawyków które powinieneś wprowadzić jest rozbicie tego celu na mniejsze a najlepiej gdybyś każdy swój dzień planował pod kątem tego co chcesz zrealizować a na pewno każdego dnia możesz zrobić przynajmniej jedną rzecz która Cie przybliży do realizacji tego celu i będą takie dni w których całościowo będziesz pochłonięty realizacją danego celu ale będą też dni które będą mniej tego wymagały ważne jednak żeby każdego dnia było jakieś nawet małe działanie które będzie Cie przybliżać, będzie przyśpieszać realizacje tego celu i po co to robić codziennie? Żeby to stało się nawykiem, żebyś każdego dnia myślał o tym celu żebyś go chciał, żeby doszło do tego a nie jednego dnia zrobisz coś związanego z tym celem tydzień później kolejna rzecz i w pewnym momencie możesz zapomnieć czego chciałeś, albo po jakiś czasie zajrzysz do swoich notatek, do tego gdzie miałeś zapisany swój główny cel i się ockniesz że przecież nie zrealizowałeś tego co było dla Ciebie tak ważne więc lepiej na samym początku wyrobić sobie te nawyki systematycznego działania. Są też pewne nawyki które odsuwają Cie od realizacji danego celu, jednym z takich nawyków może być przynoszenie pracy do domu więc albo masz źle poukładany dzień pracy albo uważasz że tak jest lepiej, że to zostanie docenione jeżeli tą prace zabierzesz do domu tylko w ten sposób pozbawiasz się czasu na odpoczynek, rano masz problem żeby się obudzić z pierwszym budzikiem, zasypiasz w pośpiechu biegniesz do pracy, spóźniasz się i tworzy się kolejna pętla nawyku z takiej pętli nawyku ciężko jest wyjść bo tutaj nakłada się kilka nawyków. Nawykiem jest przynoszenie pracy do domu, nawykiem jest siedzenie do późna no i nawykiem też jest późne wstawanie, tylko być może jedną z tych rzeczy da się zmienić i zmiana tej jednej, tego jednego nawyku, będzie też oddziaływać na pozostałe. Patrząc tutaj na te nawyki pierwszy który przychodzi mi do głowy, który mógłbyś zmienić jest nie przynoszenie pracy do domu, poświęcenie tego czasu na odpoczynek, na relaks, na przyjemności i położenie się wcześniej spać, dajesz sobie wtedy szanse na to że wstaniesz wcześniej, przyjdziesz punktualnie do pracy, na spokojnie wyrobisz się ze wszystkimi rzeczami i już w którymś momencie nie będziesz musiał zabierać tej pracy do domu, przerwiesz tę pętle negatywnego nawyku a stworzysz nowy korzystny dla siebie nawyk, myślę że warto wypróbować takie działanie, a jeśli to się nie sprawdza to skorzystać z innych rozwiązań które przyjdą Ci do głowy a będziesz miał poczucie że są korzystne dla Ciebie i jeżeli masz jakikolwiek nawyk, jeśli zauważysz u siebie jakikolwiek nawyk to zastanów się po co Ty w ogóle to robisz bo po coś na pewno, nawyki są po coś, no przede wszystkim odciążają w jakiś sposób Twój mózg bo mózg może się skupić na innych działaniach a te inne działania nawykowe są automatycznie pozbawione kontroli bo nawet z nałogami czy z paleniem papierosów czy zajadaniem słodkimi rzeczami w stresu jest podobnie bo najpierw stresujesz, się pójdziesz zapalić czy zjesz coś słodkiego ale po pewnym  czasie już nawet się nie zastanawiasz pojawia się odczucie nawet lekkiego stresu idziesz automatycznie zapalić przestajesz to kontrolować staje się to dla Ciebie naturalne, naturalne staje się zjedzenie czegoś słodkiego i to w pewnym momencie dla mózgu staje się wygodne pozostać z tym starym nawykiem bo raz tutaj się włącza ochrona energii bo chcesz zmienić stary nawyk który działa nieważne czy jest korzystny czy niekorzystny on działa, daje Ci nagrodę, uspokojenie więc dla mózgu to jest informacja że zmienia się coś co już działa, coś co oszczędza energie a Ty chcesz wprowadzić nowy nawyk który nie dość że nie wiadomo czy będzie dla Ciebie korzystny czy nie korzystny bo mózg tego jeszcze nie przeanalizował, jeszcze tego nie wie a dodatkowo zużyjesz na niego dużo energii na to żeby zmienić ten stary nawyk.

Przeanalizuj swój nawyk

 

Miej świadomość że zmiana nawyku to ciężka praca i nie trwa to jeden dzień że postanawiasz i już jest. Nie spotkałam się nigdy z tym kto by tak miał no zdarzają się takie osoby które tak po prostu postanawiają rzucić palenie z dnia na dzień ale wydaje mi się jednak że oni są przygotowani na to że ten wyzwalacz pozostaje taki sam, nagroda też pozostaje taka sama ale zmieniają ten zwyczaj i nawet jeśli nie zmieniają palenia papierosów na zajadanie papierosami to w jakiś sposób zmieniają zachowanie być może idą w stronę aktywności fizycznej jakoś zastępują bo to też nie jest tak że mózg nie lubi tej pustki bo jeżeli usuniesz zachowanie, ten nawyk to on sam coś wprowadzi być może to trochę dziwnie brzmi mówienie mózg sam wprowadzi przecież mózg jest częścią Ciebie ale w jakiś sposób to jest skonstruowane że te emocje które kierują Twoim zachowaniem są najpierw zanim to co mózg Ci podpowie. Więc kierujesz się emocjami Ty już wiesz co jest dobre a co nie jest dobre a mózg dopiero musi to przeanalizować żeby przeanalizować czy coś jest dla Ciebie dobre czy nie i wydaje mi się że takim właściwym rozwiązaniem jeśli chodzi o nawyki jest ich rozbrojenie, rozbroić ten nawyk, bo nie chodzi o jego usunięcie ale przeanalizowanie co jest tym wyzwalaczem co wywołuje u Ciebie ten nawyk, co jest tym nawykiem, co robisz po danym wyzwalaczu, po danym sygnale i jakiej nagrody oczekujesz. Więc warto to rozłożyć na części pierwsze i tak jak powiedziałam wcześniej ten wyzwalacz to co wywołuje u Ciebie dany nawyk no nie da się tego usunąć, w  większości wypadków się tego nie da, tej nagrody też się nie da usunąć bo z jakichś powodów jest ona Tobie potrzebna więc najlepszym rozwiązaniem i tym co możesz zrobić jest zmiana nawyku ale nie usunięcie tylko zmiana to jest kluczowe w tym pojęcie, kluczowe określenie zmiana, zmiana nawyku nie usunięcie nawyku. Ostatnio testuje taką aplikacje nazywa się „pomodoro” z resztą ten sam system nazywa się „pomodoro” które ma na celu wywołać u Ciebie skupienie, ukierunkować Cie na prace jest to też trochę takie zobowiązanie wobec siebie samego bo oczywiście nie przykleja Cie to do krzesła, nie trzyma Cie w miejscu ale masz świadomość że zobowiązałeś się na pewien blok czasowy pracy a po tym czeka Cie przerwa czyli to jest ta nagroda, czyli rozpocząć pracować musisz bo w jakimś celu to robisz czyli jest ten wyzwalacz potem zachowanie pracujesz w danym bloku czasowym u mnie to jest 90 min i potem masz 20 min przerwy i nie dość że jest to zmieniony nawyk to dodatkowo zwiększa Twoją koncentracje nastawiasz się wtedy tylko i wyłącznie na prace, co więcej wcześniej  wyłączasz aplikacje jakieś powiadomienia żeby Cie nic nie rozpraszało masz ten tunel koncentracji przez 90 min więc jeżeli pracujesz w domu, chociaż nie tylko to się sprawdzi w pracy w domu ale również w pracy. Więc możesz sobie zainstalować taką aplikacje i pracować w tym systemie, może ustawisz sobie krótsze te bloki czasowe, krótszych raczej nie polecam bo jednak te półtorej godziny później te 20 min myśl ę że się sprawdza. Więc przetestuj wyrób sobie taki nawyk koncentracji na dane działanie i to też przyśpieszy Cie do realizacji danego celu, porównując sposób funkcjonowania teraz do tego co było jeszcze kilka miesięcy temu ja mam wrażenie że szybciej pracuje, efektywniej więc zastanów się też nad takimi aplikacjami, nad tą może innymi poszukuj rozwiązań które wspomogą Cie w działaniu, wspomogą Cię w działaniu Twoich nawyków. Każda zmiana wymaga pracy nad sobą, nad swoim dniem pracy ale jeżeli chcesz osiągać zamierzone cele to sama świadomość tego że warto, że trzeba, że masz fajny cel nie wystarcza, więc pracuj nad swoimi nawykami a myślę że szybko zobaczysz efekty. Cześć

Kategorie: Blog

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram