W poprzednim artykule mówiłam Ci o wybaczaniu o tym jak to jest trudne ale jak to jest ważne przede wszystkim dla Ciebie, nie dla tej drugiej osoby która coś wyrządziła Ci złego, nie dla niej. Jej to tak naprawdę nie jest potrzebne być może czasami prosi Cie ta osoba o wybaczenie, o to żeby nie było już w Tobie tej złości, smutku ale tak naprawdę to wybaczenie jest potrzebne Tobie i to że Ty komuś wybaczasz wcale nie musi dojść do tej drugiej strony, ważne żebyś Ty uświadomił, uświadomiła sobie że wybaczasz, że odpuszczasz te negatywne emocje jakie w Tobie siedzą, że nie chcesz żeby te emocje niszczyły Ciebie od środka bo tak naprawdę te emocje niszczą Ciebie od środka ta zgryzota, lęk, złość, wściekłość, smutek tutaj przy wybaczaniu jest multum tych emocji mix, przeróżne.

Skup się na byciu tu i teraz

Za każdym razem jak myślisz, przypominasz sobie te emocje to pojawiają się one i tutaj wchodzi kolejna rzecz czyli takie tkwienie w przeszłości a przecież to życie jest jedno więc po co cały czas wracać do tej przeszłości, skupiać się na tym co było, roztrząsać to lepiej to odciąć wyciągnąć to co było dobre te lekcje i myśleć to co jest tu i teraz i są oczywiście techniki koncentracji i medytacja ale jeżeli nie wybaczysz tamtych sytuacji, nie wybaczysz przede wszystkim sobie to nie będziesz umiał być tu i teraz. Więc to wybaczenie jest potrzebne przede wszystkim Tobie by siebie oczyścić z tych negatywnych emocji i żeby móc skupić się na tym co jest tu i teraz i nawet nie na przyszłości co dzięki temu zyskasz ale by móc zagłębić się w teraźniejszości, skupić się na sobie do tego ważne jest wybaczenie ale dlaczego tak trudno jest wybaczyć? Czy dobrze jest zemścić się na tamtej osobie bo taki brak wybaczenia trochę można tak odbierać ale ja uważam że jest inaczej tu nie chodzi o zemstę bo często jest tak że ta druga osoba nie do końca świadoma jest tego co zrobiła jeżeli nie powiedziałeś, nie powiedziałaś tej osobie co jest nie tak to ona często może żyć w tej nieświadomości i Ty tylko jesteś w tej złości i to wiąże się też z tym że bardzo przywiązujemy się do tych emocji, przywiązujemy  się do tych dobrych emocji ale często też przywiązujemy się do tych złych emocji do tego że jesteśmy na kogoś źli, wściekli, rozpamiętujemy tamtą sytuację bardzo często ją przywołujemy i nawet często w kłótni z kimś, z partnerem, partnerką potrafimy wydobywać sytuacje z przeszłości że ktoś coś zrobił i wtedy ta druga strona czasami robi wielkie oczy i nie wie co się dzieje i dawno o tym zapomniała a ta druga strona to wypomina.

Tylko po co to robić? Bo jeżeli w przeszłości ten temat był załatwiony i przynajmniej jedna strona tak myśli że wtedy już doszliście do porozumienia a Ty nadal to wypominasz to jest wielkie zdziwienie, to po co były tamte rozmowy i tutaj niestety wina tkwi w Tobie bo tak przyzwyczaiłeś się do tamtych emocji że nawet nie jesteś w stanie wyobrazić sobie że może być inaczej to jest tak jak z tą zmianą, ma przyjść coś nowego prawdopodobnie dobrego a Ty jesteś przywiązany do tego co było do tych emocji których już znasz, które wiesz jak już odczuwasz, wiesz jak reagujesz, jesteś do tego tak mocno przywiązany że nie potrafisz odpuścić być może nawet nie wiesz jak mógłbyś to zrobić. Boisz się tych nowych emocji, boisz się że mogłyby wywoływać dotąd nie znane wcześniej reakcje.

Więc te emocje są bardzo mocno związane z wybaczaniem i tak trudno jest wybaczyć bo wybaczenie oznacza pozostawienie tego co było, tego starego, tych emocji, odcięcie się od tego a rozpoczęcie czegoś nowego i rzeczywiście jest tak że obawiasz się tego co będzie tych nowych emocji. To też jest tak jak spotykasz kogoś zakochujesz się i gdzieś też pojawia się taka obawa związana z tymi nowymi emocjami  jak to będzie, czy to jest na zawsze, czy tak już zawsze będzie, zawsze tym emocjom nawet tym pozytywnym towarzyszy lęk, lęk przed tym co będzie bo przyzwyczajony już byłeś do uczuć związanych z samotnością, poszukiwaniem, zastanawianiem się czy znajdziesz te tak zwaną drugą połówkę a potem spotykasz tę osobę i zaczyna pojawiać się lęk czy tak będzie już zawsze.

Wyrób w sobie ciekawość

Można powiedzieć że na każdym etapie życia towarzyszy nam lęk w związku z tym co ma nastąpić, z tym co ma się zmienić i to jest związane z wyjściem ze strefy komfortu tak to się nazywa ta strefa komfortu, ta strefa bezpieczeństwa ale ona jest bezpieczna tylko dlatego że Ty ją znasz, Ty wiesz co w niej jest, to nie znaczy że ona jest dla Ciebie dobra, ona jest komfortowa z tego względu że Ty już ją znasz, Ty wiesz czym ona jest i za chwile jeśli sobie na to pozwolisz wejdziesz w inną strefę komfortu i dobre w życiu jest to żeby przełamywać ten lęk, żeby ten lęk przekształcać w zaciekawienie, w zainteresowanie, w taką chęć poznania co jest dalej, co jest dalej co w danym momencie odczuwasz , dobrze byłoby wyrobić w sobie taką ciekawość i poznawanie to trochę jak takie jak ćwiczenie z zasłoniętymi oczami gdzie nawet możesz na nowo poznać swój dom, kiedy zawiążesz sobie oczy to spróbuj przejść się po swoim mieszkaniu i zacząć inaczej go odczuwać, odbierać, a przede wszystkim skupić się na nowych zapachach. Czyli idziesz po omacku ale doznajesz więcej, nie wiesz co Cię czeka ale chłoniesz więcej, więcej otrzymujesz ale tylko dzięki odwadze, odwadze że mimo nie znajomości tego co jest dookoła bo jeżeli zamkniesz oczy, zasłonisz oczy to nawet to znane miejsce odbierasz w inny sposób ale idziesz dzięki tej odwadze dostrzegasz inne rzeczy, inne zapachy.

Podobnie możesz zrobić zasłonić oczy i próbować nowych smaków to jest oczywiście mindfulness czyli skupiasz się inaczej odczuwasz ale dzięki temu przełamujesz swój lęk bo tak naprawdę nie wiesz czego spróbujesz zwłaszcza jeżeli ktoś inny przygotował Ci propozycje posiłków to oczywiście nie wiesz co spróbujesz i towarzyszy Ci strach, niepewność ale dzięki temu uzyskujesz więcej. Przełamując ten lęk, niepewność zyskujesz więcej, więc w życiu odnośnie emocji też tak powinno być, też tak powinno być odnośnie poznawania innych ludzi, jeżeli chodzi o Twoje życie zawodowe idziesz trochę po omacku jakbyś miał zasłonięte oczy i rzeczywiście lęk towarzyszy tutaj jak najbardziej ale ważne jest żeby nie pozostać w tym lęku tylko działać mimo lęku, mimo lęku że może się coś nie udać, należy trochę sobie zaufać że idziesz w dobrym kierunku albo też że towarzyszą Ci osoby które Cię wspierają bo w zmianie, w działaniu zarówno jeśli chodzi o emocje jak i o zmianę życia zawodowego, życia osobistego dobrze jeśli towarzysz Ci ktoś kto Cię wspiera.

Niektórzy mogą powiedzieć że wybaczenie nie jest możliwe ja nigdy nie wybaczę to ok możesz nie wybaczyć tej innej osobie ale wybacz przede wszystkim sobie i może te nowe emocje, chociaż one właściwie nie są nowe bo tak naprawdę wszystkie emocje masz w sobie tylko z tego bogatego worka wybierasz te które są aktualnie Tobie potrzebne i w tej sytuacji, tej strefie komfortu Ty wybierasz emocje które już znasz, sięgasz cały czas po te same rzeczy z półki , a może warto sięgnąć wyżej i wyciągnąć coś nowego, być może lepszego, coś co da Ci w efekcie więcej i taka otwartość na emocje które dzieją się też w Tobie otwiera Cię też na drugiego człowieka, na to zrozumienie, dostrzeżenie że różni ludzie mogą różnie czuć, różnie odczuwać tą samą sytuacje i jeżeli Ty w danej sytuacji odczuwasz smutek ktoś w danej sytuacji może odczuwać zdziwienie, zwątpienie to jest też taka nauka otwartości drugiego człowieka to też jest wychodzenie ze strefy komfortu to że możesz wziąć inną emocje. Nie musisz się trzymać cały czas tych samych emocji a zwłaszcza nie musisz trzymać się tych samych emocji negatywnych bo jeszcze raz Ci to powiem to tak naprawdę niszczy Ciebie i z drugiej strony też jest tak że jeżeli odczuwasz jakieś negatywne emocje do kogoś to często to co przeszkadza Ci w drugiej osobie jest Tobie bardzo bliskie można by powiedzieć że to tak naprawdę jest Twoje.

Uświadom sobie co czujesz

Jeżeli denerwuje Cię ktoś kto rzuca cały czas żartami, jet zabawny ale w taki głośny sposób który Tobie nie odpowiada to być może Ty byś taki chciał być że tego Ci brakuje, że ktoś wtrąca się, jest wygadany to Ci przeszkadza bo Ty tak nie  robisz ale być może tak podskórnie wiesz że to dla Ciebie było by dobre i Ty byś tego chciał dla siebie i te emocje nie są łatwe. Uświadomienie tego co się czuje jest bardzo trudne i teraz w społeczeństwie które kontaktuje się za pomocą emotikonów jest bardzo trudne odczytywanie emocji, bo Ty nie widzisz drugiej strony, nie widzisz mimiki, gestów widzisz tylko buźkę uśmiechniętą albo smutną albo serduszko nic poza tym. I to też jest tak że jako dziecko rozumiesz bardzo dużo emocji, bo tak naprawdę poprzez emocje dziecko się uczy, obserwuje świat, patrzy na twarze swoich rodziców i wie kiedy rodzic jest smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony wszystko to odczytuje z twarzy potem przychodzi ten okres dojrzewania kiedy młody człowiek przestaje rozumieć to co się z nim dzieje i jeżeli my dorośli nie pomożemy mu odczytywać tych emocji to w dorosłym życiu będzie mu bardzo trudno, będzie znał te podstawowe emocje złość, radość a jeżeli dojdzie do tego sposób komunikowania za pomocą emotikonów to jak on zrozumie to co można czuć do kogoś, jak on zrozumie to co czuje nawet do swojej rodziny i potem wchodzi w to już dorosłe życie i może mówić że ja nie wiem to co czuje, wie co myśli ale nie wie co czuje i potem przyzwyczaja się do tego. Potem tak samo przyzwyczaja się do tych negatywnych emocji i kumuluje je w sobie, bo z jakiegoś powodu łatwiej jest odczuwać albo mówić o tych negatywnych emocjach niż o tym co jest dobre co dobrego się wydarzyło.

Więc warto dbać o swoje emocje, uświadomić sobie że każda emocja jest dobra ale że każdą emocje można zmienić. Nie trzeba siedzieć w tej strefie komfortu tych dobrze znanych emocji tylko wyjść, spróbować chociażby spróbować jak to jest odczuwać inne emocje. Można zrobić sobie ćwiczenie i poruszać się z różnymi stanami emocjonalnymi i zobaczyć jak się z tym czujesz to też jest bardzo ciekawy proces, jak to jest kiedy odczuwasz radość, jak to jest kiedy odczuwasz smutek, jak się poruszasz, jak się poruszasz kiedy jesteś zły? Zrób sobie takie ćwiczenie, myślę że warto a na pewno warto wychodzić ze strefy komfortu swoich emocji. 

Please follow and like us:
Kategorie: Blog

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram